Julian i Irena Tuwim dzieciom

Julian Tuwim, Irena Tuwim

JULIAN I IRENA TUWIM DZIECIOM

Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Data: 2012
Stron: 280
Oprawa: Twarda
Ilustrator: Adam Pękalski



Było ich [bzików] w moim dzieciństwie dużo; szły nieustannym ciągiem, jeden za drugim; ledwo się który kończył – już był następny. Oddawałem się każdemu z niesłychaną pasją i pracowitością – i to we mnie zostało: nadal bzikuję co pewien czas w innym gwałtownym zainteresowaniu. Coś muszę wertować, w czymś szperać, dłubać, coś zbierać, kolekcjonować..[...] Po co? Nie wiem. Sadzę, że po to, aby w przyszłości być poetą.”
Julian Tuwim, „Tam zostałem. Wspomnienia młodości”
(J. i I. Tuwim dzieciom, str. 13-15)

Juliana Tuwima nie trzeba w sposób szczególny przedstawiać, ponieważ ten znakomity poeta, satyryk, tłumacz, autor skeczy, piosenek i wierszy jest jednym z najpopularniejszych pisarzy dwudziestolecia międzywojennego, poza tym jego nowatorskie utwory dla dzieci należą do najlepiej znanych wierszy w historii literatury polskiej, któż nie kojarzy „Okularów”, „Lokomotywy”, „Rzepki” czy „Zosi Samosi” . Autor wraz z Janem Brzechwą jest twórcą nowoczesnej szkoły poezji dziecięcej, w której wykorzystywane jest całe bogactwo artystycznych środków wyrazu, dlatego nie wiem czy znajdzie się chociaż jedna osoba, która odważy się powiedzieć, że dzieła dla dzieci Juliana Tuwima są nudną i nic nie wnoszącą treścią.

Ku uciesze dzieci i dorosłych nakładem wydawnictwa Nasza Księgarnia ukazał się zbiór wierszy, bajek oraz opowiadań autorstwa Juliana i Ireny Tuwim. Warto pamiętać, że Irena Tuwim – podobnie jak jej starszy brat – była poetką i prozaikiem, jej utwory dla dzieci takie jak „Marek Wagarek”, „Co okręt wiezie” czy bajka „O pingwinie Kleofasku i Pampilio” na stałe zapisały się w pamięci najmłodszych czytelników. Co więcej siostra wieszcza była cenioną tłumaczką literatury dla dzieci i młodzieży. Jej tłumaczenie książek o przygodach Kubusia Puchatka czy Mary Poppins nie mają sobie równych. Poza tym przełożyła powieści Edith Nesbit, teksty Walta Disney oraz baśnie braci Grimm.

W przepięknej książce „Julian i Irena Tuwim dzieciom” znajdują się najbardziej znane i najpiękniejsze utwory rodzeństwa Tuwimów. Muszę przyznać, że z wielkim sentymentem czytałam te wszystkie wiersze i wierszyki, bajki i bajeczki, gdyż teksty te są uroczym wspomnieniem dzieciństwa, dlatego uważam że publikacja Naszej Księgarni jest unikatowym zbiorem, który powinien znaleźć się w biblioteczce każdego malucha. Prace Tuwimów to pouczające, zabawne i rezolutne treści, z inteligentną grą słów, interesującymi rymami oraz błyskotliwością językową. Atrakcyjności tej pozycji dodają również umieszczone we wstępie fragmenty wspomnień Juliana i Ireny o czasach dzieciństwa. Teksty te są niezmiernie osobiste, sugestywne i ogromnie zajmujące.

W tym przecudnym wydaniu, oprócz wyjątkowych tekstów, trafimy na niesamowite, zachwycające grafiki Adama Pękalskiego. Dziwić to nie powinno, ponieważ ilustrator jest laureatem licznych nagród i wyróżnień w konkursach plastycznych, oprócz tego zajmuje się ilustracją prasową i reklamową, a także komiksem i malarstwem. Rysunki Adama Pękalskiego ogromnie cieszą oczy, feeria barw, kształtów jest zniewalająca i doskonale umila lekturę, bo pomimo że książka bogata jest w atrakcyjne treści, to dodatkowo jej fenomenalna oprawa graficzna oczaruje niejednego młodego czytelnika. Ze swojej strony polecam to bajeczne wydanie, gdyż jest to unikatowa i obowiązkowa pozycja.

Julka przez całe życie uważałam za czarodzieja. Nie pamiętam już, od czego i kiedy się to zaczęło […] Wiem tylko, że zawsze był czarodziejem” (IT, str. 95-96, J. i I. Tuwim dzieciom, str. 13)



Za możliwość przeczytania książki dziękuję wydawnictwu Nasza Księgarnia, a także portalowi Sztukater.


23 komentarze:

  1. Jak byłam młodsza to wprost przepadałam za tym autorem, ale teraz już mnie raczej nie ciągnie do jego twórczości.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nabrałam ochoty na ponowne zapoznanie się z twórczością Tuwima ;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękne wydanie! Pamiętam jak rodzice czytali mi wiersze Tuwima, nigdy mi się nie znudziły :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Cudne i ponadczasowe są wiersze Tuwimów.Kochałam je ja,kochały moje dzieci,teraz czas na wnuki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest właśnie moc wierszy Tuwima, nigdy się nie nudzą i na zawsze zostają w pamięci.

      Usuń
  5. Świetne ilustracje. Bardzo przykuwają uwagę, dlatego myślę, że najmłodsi z mojej rodziny będą zachwyceni tą książką, ale muszą ją jeszcze sama dokładnie obejrzeć w księgarni.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka jest przepiękna, dla dzieci na pewno będzie wielką radochą, na prezent idealnie się nadaje.

      Usuń
  6. Uwielbiałam "Lokomotywę", mogłam to opowiadać w kółko, rodzice pewnie już na głowę dostawali :) Oprawa graficzna tej książki wydaje się bardzo sympatyczna i przyjemna dla oka :)
    Pozdrawiam poświątecznie (mam nadzieję, że święta były udane :)).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mamy podobne plany z tym rowerkiem, tylko obawiam się, że moje lenistwo będzie silniejsze, ale w końcu tradycji musi stać się zadość i jakieś postanowienia noworoczne trzeba ułożyć ;)

      Usuń
    2. "Lokomotywę" znam na pamięć, to rewelacyjny utwór, bardzo rytmiczny, denerwuje się nim otoczenie doskonale :)

      Wierz mi, że ja również nie mam zacięcia, sunę do tego rowerka jak ślimak, ale ciasnota ubraniowa, motywuje mnie do tego żeby jednak pedałować.

      Usuń
  7. Bardzo lubię poezję "dla dorosłych" Juliana Tuwima, oczywiście trafił mi się nawet na egzaminie z literatury :)). Za tą książką na pewno się rozglądnę u siebie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tuwim mistrzem był, ja również lubię jego utwory dla dorosłych, jednak wiersze dla dzieci skradły mi serce :)

      Usuń
  8. Uwielbiam Tuwima! Jakie piękne wydanie! Zapłonęłam zazdrością! :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Och, Tuwima to my wprost ubóstwiamy! Tuwim i Brzechwa to chyba królowie polskiej poezji dziecięcej.

    OdpowiedzUsuń
  10. Klasyka :) Chętnie zaopatrzyłabym się w takie wydanie dla córki :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Już wpisałam tę pozycję na listę musowych zakupów książkowych na półkę Emilki. Przepiękne wydanie Naszej Księgarni, to samo tyczy się również serii "Poczytaj mi mamo". Pójdę z torbami, jak Bozię kocham :)
    Fajna taka sentymentalna podróż do lat dzieciństwa. Pewnie kupię wcześniej niż planowałam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie omieszkam kiedyś nabyć, rewelacyjna jest ta seria NK, w której przypomina klasykę dla dzieci, mamy już trzy księgi "Poczytaj mi, mamo", Muminków jeden tom, "Emila ze Smalandii" oraz "Baśnie i legendy".

    OdpowiedzUsuń
  13. Zawsze uwielbiałam Tuwima! W dzieciństwie kochałam wszystkie jego wiersze, i zaczytywałam się w nich jak w niczym innym. ;))

    OdpowiedzUsuń
  14. Doceniam piękne wydania klasycznych historii dla dzieci - to perełki, które pozostają na wiele pokoleń :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Uwielbiałam Tuwima jako dziecko, a wydanie jest rzeczywiście piękne! Może sprawię sobie taki sentymentalny prezent :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Pamiętam go z czasów jak dziecięciem byłam :-)

    OdpowiedzUsuń

Słowami Hanny Banaszak " Gościu znużony, gościu znudzony,jeśli zabłądzisz kiedyś w te strony (...)". No właśnie, jeśli tylko zabłądzisz w te strony zostaw proszę kawy dwie krople, pyłek z rękawa lub najprościej słów kilka - daj się zapamiętać.

Zastrzegam sobie prawo do usuwanie wszelkiego rodzaju spamu oraz komentarzy anonimowych i wulgarnych.