Psychopata w Twoim otoczeniu. Jak go rozpoznać i bronić się przed nim

Kerry Daynes, Jessica Fellowes

PSYCHOPATA W TWOIM OTOCZENIU
JAK GO ROZPOZNAĆ I BRONIĆ SIĘ PRZED NIM

Wydawnictwo: Helion
Data: 2012
Stron: 216


Słowo „psychopata” oznacza dosłownie: „chory umysł”, ale chociaż psychopaci wykazują się niekiedy okresowymi stanami choroby psychicznej(...), tak naprawdę nie są niepoczytalni. Doskonale zdają sobie sprawę ze swojego zachowania i potrafią nad nim panować. Ich postępowanie jest tym bardziej przerażające(...), bo jest raczej wynikiem zimnej kalkulacji i niezmiennej obojętności względem innych. Psychopaci nie są szaleńcami, ale potrafią robić naprawdę złe rzeczy. *

Psychopata w Twoim otoczeniu. Jak go rozpoznać i bronić się przed nim” to wspólna praca Kerry Daynes - cenionego psychologa sądowego, biegłej podczas procesów w sądach karnych i rodzinnych oraz Jessiki Fellowes, pisarki i dziennikarki współpracującej z „Mail on Sunday” i „Psychologies”. Duet ten stworzył niesamowicie interesującą książkę, którą cieszę się, że miałam okazję przeczytać, gdyż otworzyła mi oczy na problem i zrozumiałam, że wytworzony przeze mnie obraz psychopaty znacznie różni się od jego prawdziwego wizerunku.

Większość z nas wyobrażając sobie takiego osobnika, widzi opętańca ganiającego z zakrwawionym nożem po ulicach lub seryjnego okrutnego zabójcę. Co prawda tego typu zachowania podpadają pod psychopatię, ale osobowość psychopatyczna to bardzo skomplikowana sprawa, mało tego, bystrzy psychopaci potrafią bardzo umiejętnie wtopić się w otoczenie i funkcjonować bez zbytniego zwracania na siebie uwagi, przez co często nie zdajemy sobie sprawy, że żyjemy obok nich, a niekiedy nawet z nimi.

Tak naprawdę jedyną cechą wspólną psychopatów jest zestaw wynaturzeń emocjonalnych i zachowań antyspołecznych(...). Psychopaci są całkowicie wyzbyci empatii i dążą do tego, czego chcą, bez względu na to, kto stanie im na drodze. Za pomocą uroku osobistego, manipulacji i oszustw potrafią znaleźć drogę do twojego portfela, domu czy nawet serca”*

Z powyższego cytatu wynika, że bardzo trudno rozpoznać psychopatę w swoim otoczeniu, ponieważ są oni doskonale zakamuflowani, potrafią świetnie kontrolować swoje postępowanie, poza tym, często wykorzystują swój urok i oczarowują potencjalną ofiarę. Nie zdajemy sobie sprawy, a nawet nie dopuszczamy do myśli tego, że osoba sympatyczna, oczytana, a do tego z miłą aparycją może być tak niebezpiecznym człowiekiem. Psychopatą może być mężczyzna w garniturze od Armaniego i kobieta w słodkim kuchennym fartuszku, może to być dziecko, partner, szef a nawet rodzic, na szczęście dzięki tej książce, poznajemy typowe zachowania charakterystyczne dla tego stanu.

 Autorki krok po kroku odkrywają prawdziwą naturę psychopatów. Na przykładzie autentycznych sytuacji przedstawione są typowe psychopatyczne zachowania. W każdym rozdziale zaprezentowano charakterystykę psychopaty występującego w roli męża, dziecka, rodzica czy przyjaciela. Oprócz tego Kerry Daynes odpowiada na wiele interesujących pytań, np.: Czy psychopatę można wyleczyć? czy na chorobę mają wpływ geny czy wychowanie? czy psychopaci mają większą szanse na zrobienie kariery? czy psychopatyczne zachowanie pomaga w zostaniu gwiazdą? a nawet na to, czy Ty jesteś psychopatą?


Psychopata w Twoim otoczeniu. Jak go rozpoznać i bronić się przed nim” to napisana bardzo przystępnym językiem książka, która demaskuje psychopatów. Naukowcy szacują, że od jednego do trzech procent populacji to psychopaci, czyli około 210 milionów osób wykazuje skłonności psychopatyczne, to szokująco dużo, ale pójdźmy dalej, podobno jeśli masz na Facebooku stu znajomych zachodzi bardzo duże prawdopodobieństwo, że przynajmniej jeden z nich kwalifikuje się na psychopatę. Szokujące?  ogromnie! Książkę czytałam z wielkim zainteresowaniem i przerażeniem, bo nagle okazuje się, że psychopaci wykazujący podobieństwo do filmowych postaci takich jak Jack Nicholson w „Lśnieniu” czy Glenn Clouse w „Fatalnym zauroczeniu”, są bardzo realni i mogą się okazać naszymi kolegami czy sąsiadami. Publkacja pozwala dowiedzieć się o tym, co też siedzi w głowie takich osobników, dlaczego są tacy, a nie inni i jak się przed nimi obronić, bo jeśli psychopata pojawi się w Twoim życiu, to musisz się go jak najszybciej pozbyć.

*„Psychopata w Twoim otoczeniu. Jak go rozpoznać i bronić się przed nim” Kerry Daynes, Jessica Fellowes

Moja ocena +5/6

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Helios, a także portalowi Sztukater za jej udostępnienie.

24 komentarze:

  1. No proszę. Zaintrygowałaś mnie. Aż niewiarygodne jest to co piszesz. Będę się rozglądała za tą książką i mam nadzieję, że uda mi się ją dorwać jak najszybciej. :) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Tematyka świetna i intrygująca, więc mam nadzieję, że książka wpadnie w moje ręce:)
    Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  3. Och, skoro Tobie tak bardzo się spodobała, to wierzę, że i mnie by przypadła do gustu. Bardzo ciekawa tematyka :)

    OdpowiedzUsuń
  4. OMG, toż to lektura jak stworzona dla mnie! Koniecznie muszę ją dorwać! (nie żebym liczyła na jakiegoś psychopatę w moim otoczeniu, ale...)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  5. O kurcze! To mnie teraz zabiłaś! Muszę przeczytac :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Zdecydowanie tematyka w moim guście. Zresztą tak świetna recenzja nie może przejść bez echa, książkę muszę mieć :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Niesamowicie ciekawa książka! Chętnie poczytam o psychopatach i ich metodach wtapiania się w tłum. Intrygująca pozycja :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Książka nie dla mnie, ciekawa recenzja, ale jakoś sama tematyka książki nie przypadła mi do gustu.

    OdpowiedzUsuń
  9. ciekawa recenzja zapraszam na mojego bloga a jeżeli z książką się spotkam - przeczytam ;) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. Nati bardzo niewiarygodne, aż strach się bać.

    Kas też mam taką nadzieję :)

    Miga tematyka interesująca, choroba przerażająca, ale oczywiście jak najbardziej polecam książkę.

    Isadora Z książki wynika że naprawdę nie trudno trafić na psychopatę, mnie temat wkręcił na maksa :). Pozdrawiam :)

    Gosiarella brrr... jeszcze nie zabiłam >:->

    cyrysia koniecznie, temat bardzo intrygujący i dający do myślenia.

    Dosiak Bardzo polecam, książka jest świetnie napisana i dostarcza wielu wrażeń ;)

    Larysa cóż i tak bywa.

    Sally tematyka może niecodzienna, ale problem już tak, odblokuj się będzie dobrze :)

    OdpowiedzUsuń
  11. intrygująca tematyka, nie czytałam jeszcze nic podobnego więc z ciekawości może się zdecyduję na tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ciekawa tematyka. Książka na pewno mi się spodoba :)

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. To ja spasuję, bo jeszcze się czegoś niedobrego dowiem o sobie po lekturze tej książki. ;p

    OdpowiedzUsuń
  14. Uwielbiam książki o psychopatach, filmy również więc to jest coś dla mnie. Ale tak jak czytałam tą recenzję to aż mi ciarki po plecach przeszły, że takie osoby są "wśród nas".

    OdpowiedzUsuń
  15. santana :)

    Magda bardzo ciekawa tematyka, a do tego diabelnie życiowa.

    Bezimienna mam taką nadzieję :).

    Edyta skoro boisz się, to oznacza to że nie jesteś psychopatką :).

    pesymistka13 oj ja tez lubię filmy z takimi osobnikami :), ale w życiu wolałabym nie mieć z nimi nic wspólnego.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ja nie wiem, czy warto czytać takie książki, zaraz na każdym rogu będziemy widzieli zagrożenie ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Niespecjalnie mnie interesuje tego typu książka. Gdyby była to pozycja o życiu psychopaty - to co innego :D

    OdpowiedzUsuń
  18. książkozaur nie powiem, coś w tym jest :)).

    Dusia rozumiem, mimo wszystko polecam :).

    Niedoczytana to prawda, niestety bardzo prawdziwa.

    OdpowiedzUsuń
  19. Słowo psychopata i już jestem zainteresowana :) Książka wydaje się naprawdę ciekawa, muszę się za nią rozejrzeć. Lektura jak najbardziej dla mnie. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo dobra książka. Wyszła też osadzona w polskich realiach - "Moje dwie głowy" o kobietach-ofiarach takich ludzi.

    OdpowiedzUsuń

Słowami Hanny Banaszak " Gościu znużony, gościu znudzony,jeśli zabłądzisz kiedyś w te strony (...)". No właśnie, jeśli tylko zabłądzisz w te strony zostaw proszę kawy dwie krople, pyłek z rękawa lub najprościej słów kilka - daj się zapamiętać.

Zastrzegam sobie prawo do usuwanie wszelkiego rodzaju spamu oraz komentarzy anonimowych i wulgarnych.