Pamiętniki Jane Austen

Syrie James

PAMIĘTNIKI JANE AUSTEN

Wydawnictwo: Otwarte
Data: 2011
Stron: 334


Nie znam twórczości Jane Austen, zawsze obawiałam się, że panoszący się na stronach jej powieści sielski nastrój, uśpi mnie już po przeczytaniu kilku pierwszych wersów, tym samym „Pamiętniki Jane Austen” nie napawały mnie radością. Miłośnika sensacji i horrorów bardzo trudno uwieść klimatem wczesnych lat XIX wieku, w tym krynolinami, infantylnymi rozmowami przy herbatce i wyborami odpowiedniego kandydata na męża. Gdyby nie kusząca przedmowa redaktorki, która wspomina, że książka powstała na podstawie prawdziwych pamiętników panny Austen, znalezionych podczas remontu dachu we dworze w Chawton, zapewne nigdy nie przeczytałabym tej powieści.

Na szczęście, stało się inaczej. Skuszona interesującym wstępem, z wielkim zaangażowaniem wkręciłam się w historię o słynnej powieściopisarce.
Opowieść zaczyna się momencie w którym nasza bohaterka ma dwadzieścia pięć lat i zmuszona jest wraz z rodzicami opuścić rodzinne Steventon , przeprowadzając się do Bath, gdzie ukochany ojciec Jane umiera, pozostawiając kobiety ze swojej rodziny w bardzo trudnej sytuacji finansowej. Dzięki pomocy najbliższych panie jakoś sobie radzą. W niedługim czasie, Jane poznaje przystojnego pana Ashforda, a także zaczyna intensywną pracę nad swoimi powieściami.

Syrie James, autorka „Pamiętników Jane Austen” jest wielką fanką powieściopisarki. Tak naprawdę ta książka to fikcja literacka, która jednak powstała na podstawie prawdziwych zapisków, a wydarzenia są oparte na znanych faktach z życia Jane, co wybitnie dodaje pikanterii całej historii.
Kiedy czytałam tę ciekawą opowieść miałam wrażenie, że wszystko co jest w niej  zawarte miało miejsce. Opisy dworów, ogrodów, bohaterów, ich styl ubioru, a nawet sposób wysławiania są niesamowicie realne i robią wrażenie. W sumie nie powinno to dziwić, Syrie przeprowadziła dogłębne badanie życia pisarki i jej epoki, więc samo przez się, rzeczywistość charakterystyczna dla tych lat nie jest jakimś widzimisię autorki.
Pierwszoosobowa narracja to strzał w dziesiątkę, postrzeganie świata przez niesamowicie inteligentną Jane, jest ciekawym doświadczeniem. Jej ironiczne, niekiedy pełne humoru riposty wbijają fotel i powodują wybuchy śmiechu. Styl autorki jest satyryczny, jednocześnie ciągle pozostaje elegancki i urzekający. Być może niektóre dialogi, brzmią ckliwie i infantylnie, ale pamiętajmy, że wydarzenia rozpoczynają się w 1800 roku, a w tym czasie, głównym zajęciem panien były wspólne pogadanki o statusach i mariażach - wybaczyć to trzeba. 
Oprócz głównego wątku – tajemniczej znajomości Jane i jej zdolności pisarskich – w książce poruszane są ówczesne problemy społeczne , obyczaje, jak również zostaje czytelnikowi przybliżona delikatna natura kobieca.
Dodatkowym atutem powieści jest znajdujące się na końcu kalendarium życia Jane Austen, wywiad z Syrie James oraz cytaty z tekstów Jane i tematy do dyskusji.

Pamiętniki Jane Austen” to historia o wielkiej miłości i wielkiej pasji. Czyta się ją z ogromnym zainteresowaniem, tym bardziej, że tekst obfituje w emocjonujące momenty, dostarczające lekkiego podniecającego dreszczyku.
Ta pozycja to obowiązkowa lektura dla wielbicieli powieściopisarki, a dla czytelników dla których obca jest proza Jane Austin, to wyśmienity początek do zapoznania się z jej twórczością.

Moja ocena 5/6

Powieści Jane Austen (źródło wikipedia)
  • Lady Susan – wczesna (napisana prawdopodobnie ok. 1795 r.) powieść epistolarna niewydana za życia autorki
  • Rozważna i romantyczna (Sense and Sensibility, 1811)
  • Duma i uprzedzenie (Pride and Prejudice, 1813)
  • Mansfield Park (1814)
  • Emma  (1815)
  • Opactwo Northanger (Northanger Abbey, 1817 wydanie pośmiertne)
  • Perswazje (Persuasion1817, wydanie pośmiertne) 

30 komentarzy:

  1. Mansfield Park - oglądałam film, bardzo mi się podobał. A na "wyśmienity początek" z wielką przyjemnością przeczytałabym tę książkę, o samej pisarce.

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam kilka powieści Jane Austen i doszłam do wniosku, że jednak wolę ich ekranizacje, choć klimatu książkom trudno odmówić.

    OdpowiedzUsuń
  3. Książka nie dla mnie :) ale świetna recenzja.
    Pozdrawiam
    Kamila

    OdpowiedzUsuń
  4. patrycja takie podejście bardzo mi się podoba, wyśmienicie :D
    Edyta jestem takim rodzynkiem co to nie czytał, nie oglądał, koniecznie muszę to zmienić :)
    Sally Witaj Kamila :). Książka wydawała się też i nie dla mnie, ale jak się okazuje, pozytywne zaskoczenia wpisane są w nasz los :). Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo lubię Jane Austen,czytałam jej kilka powieści, tak więc z chęcią sięgnę i po tę;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam kilka różnych powieści tej autorki więc książka oparta na jej życiu to dla mnie miły smaczek ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Od jakiegoś czasu noszę w sobie wielka ochotę na zapoznanie się z utworami Syrie James. Myślę, że za jakiś czas to zrobię :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam twórczość Austen więc koniecznie muszę przeczytać tą książkę.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam książki Jane Austen, a co za tym idzie i ją samą... Widziałam wszystkie filmy, jakie nakręcono na podstawie jej powieści, a także przeczytałam większość jej książek... Pamiętam też, że widziałam film o niej samej i byłam zachwycona... Na pewno przeczytam pamiętniki :)

    OdpowiedzUsuń
  10. A ja jak zwykle, nie czytałam ani jednej książki tej autorki i muszę to w końcu nadrobić, tak jak w przyadku kilkunastu, jak nie kilkudziesięcu autorów.. :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Kapitalna powieściopisarka, której przyszło żyć w mniej kapitalnych dla jej talentu czasach. Zawsze czytając jej książki miałam wrażenie, że o jej własnym życiu możnaby napisać najbardziej porywającą powiesc. Jak widac, ktoś miał to samo uczucie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Czytałam już jedną recenzję "Pamiętników" i była bardzo pozytywna. Mimo że nie przeczytałam jeszcze żadnej książki tej autorki, to bardzo chętnie sięgnęłabym do "Pamiętników Jane Austen", zwłaszcza po przeczytaniu Twojej recenzji!

    P.S. Dziękuję za wyrozumiałość:*

    OdpowiedzUsuń
  13. Po ostatniej jej książce którą przeczytałam, z miłą chęcią sięgnę i po tą - jak czas oczywiście pozwoli :P

    OdpowiedzUsuń
  14. Och tak - ta pozycja też jest u mnie na liście. Mam sporo do nadrobienia, a Jane Austen muszę przeczytać i już.

    OdpowiedzUsuń
  15. Widzę, że "Pamiętniki..." zbierają bardzo dobre oceny, zamierzam przeczytać, ale najpierw chcę zapoznać się z dziełami Austen.

    OdpowiedzUsuń
  16. kasandra_89 również chwaliła sobie tę książkę. Zamierzam przeczytać.

    Ps: może kiedyś się przekonasz jeśli doświadczysz czegoś na własnej skórze, życzę Tobie tego:)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  17. Miravelle bardzo polecam :)
    Jarka Twoje wiedza i książkach Austin będzie dodatkowym atutem podczas czytania pamiętników.
    pisanyinaczej.blogspot.com każdy czas jest dobry, życzę oby ten właściwy na poznanie twórczości Syrie szybko nastał ;)
    She Faktycznie Austen to kobieta zbyt nowoczesna jak na swoje czasy, a do tego odważna i z wielką pasją. Zresztą jej życie w niczym nie ustępuje jej powieściom.
    miqaisonfire dla mnie to było pierwsze spotkanie z postacią Jane Austen, zafascynowana jej postacią, na pewno sięgnę po jej prace.
    Nie masz za co mi dziękować, bez stresu :))
    Larysa no tak , od czasu jesteśmy bardzo zależni.
    tetiisheri Jak jest na liście to na pewno będzie przeczytana :)
    Dosiak Taka kolejność też będzie dobra :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Niestety nie czytałam jeszcze żadnej książki Jane Austen, ale po "Pamiętniki..." miałam zamiar już sięgnąć od jakiegoś czasu, podczas następnej wizyty w bibliotece na pewno ich nie przegapię ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Magia słowa pisanego polecam :).
    Być może masz rację, ale w moim życiu było już wiele momentów w których mój przewodnik powinien, może to niezbyt trafne, mogłyby dać odczuć swoją obecność. W razie gdyby teraz stał mi za plecami, to niech wie, że nie zrzucam na niego całej winy, może to jestem głucha na jego podszepty, a może nazywam je po prostu intuicją :). Pozdrawiam :)
    Deana Tez nie czytałam powieści Austin, "Pamiętniki..." trafiły mi się przypadkiem, ale nie żałuję, poza tym czuje zachęcona i zaintrygowana twórczością tej wybitnie zdolnej kobiety :). Jeśli masz ochotę na tę książkę, to nie wahaj się :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Dzieła Austen czytałam wielokrotnie, jestem oczarowana jej sposobem pisania, powieści są przemyślane w każdym szczególe, a słowa ważone z niezwykłą starannością. Na pewno przeczytam Pamiętniki..

    OdpowiedzUsuń
  21. Widzę, że i Ty polubiłaś tą ksiązkę:))

    OdpowiedzUsuń
  22. Idealna pozycja dla fanek jej twórczości; ja chwilowo się wstrzymam...:)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  23. Mój cel na ten rok. Poczytać powieści Jane Austen. Do tej pory znam tylko ekranizacje na podstawie jej książek. Aż wstyd! To przecież klasyka. A tej książki jestem ciekawa. Oglądałam Becoming Jane - urzekł mnie ten film! - i wiem, że jej życie nie było usłane różami, ale też wiem, że to była wspaniała kobieta. Podziwiam ją.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  24. Jane Austen potrafi oczarować :-) Pomału zapoznaję się z jej twórczością i jestem mile zaczarowana :-)

    OdpowiedzUsuń
  25. Uwielbiam takie książki, koniecznie muszę przeczytać:)

    OdpowiedzUsuń
  26. Austen to moja ulubiona pisarka, więc pozycja jak najbardziej dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Bardzo cenię twórczość Jane Austen, Pamiętniki z pewnością przeczytam:)

    OdpowiedzUsuń
  28. Nie czytałam (jeszcze) żadnej z powieści Austen, ale zarówno po "Pamietniki..." jak i po same historie postaram się siegnąć

    OdpowiedzUsuń
  29. Bardzo lubię Jane Austen, więc jak najbardziej to ksiazka dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Widzisz, a tak się bałaś że ci nie przypadnie do gustu, cieszę się że było inaczej i że nie tylko mnie zachwyciła (a przynajmniej bardzo podobała) ta książkę ;)

    OdpowiedzUsuń

Słowami Hanny Banaszak " Gościu znużony, gościu znudzony,jeśli zabłądzisz kiedyś w te strony (...)". No właśnie, jeśli tylko zabłądzisz w te strony zostaw proszę kawy dwie krople, pyłek z rękawa lub najprościej słów kilka - daj się zapamiętać.

Zastrzegam sobie prawo do usuwanie wszelkiego rodzaju spamu oraz komentarzy anonimowych i wulgarnych.