Podzieleni

Neal Shusterman

PODZIELENI

Wydawnictwo: Papierowy Księżyc
Premiera: Październik 2012
Stron: ?


„Życie nie daje nam tego co chcemy, tylko to co dla nas ma”
Reymont

W Wojnie Domowej zwanej również Wojną Moralną ścierała się Armia Życia z Brygadą Wyboru, konflikt był potwornym i krwawym starciem, żeby położyć jego kres uchwalono „Kartę Życia”, okrutny kompromis ustanawiający, że ludzkie życie jest nietykalne od momentu poczęcia aż do wieku lat trzynastu, zaś pomiędzy trzynastym a osiemnastym rokiem życia, rodzice mogą wykonać aborcję wsteczną tzw. ideę podzielenia czyli proces w trakcie którego życie dziecka dobiega końca, a mimo to nadal trwa, bo przecież ich organy żyją w innych ludziach, a to takie szlachetne i zaszczytne.

Pomysł podzielenia w pierwszej fazie negocjacji został uznany za żart, ale o dziwo wszedł w życie i został powszechnie zaakceptowany, nikt jednak nie przewidział konsekwencji takiego zapisu; chciwość ludzka doprowadziła do powstania olbrzymiego biznesu w dziedzinie transplantologi, dzieci zaczęto traktować jak niepotrzebny mebel, zbyteczny wydatek, przeszkodę w realizacji planów czy też jako element religijnej ofiary, nikt nie pytał swoich pociech o zdanie, nie ważne były ich uczucia i potrzeby, liczyła się tylko i wyłącznie wola dorosłego. Wśród Podzielonych znaleźli się Connor – sympatyczny łobuziak, Risa – uzdolniona muzycznie wychowanka domu dziecka i Lev – ofiarowany na podzielenie w ramach dziesięciny. Nastolatkowie nie godzą się z chorą ideą i za wszelką cenę próbują walczyć o swoje życie, decydują się na desperacki krok, tylko czy ryzykowny i niebezpieczny plan uda się im wykonać?

Autorem książki „Podzieleni” jest amerykański pisarz Neal Shusterman, mistrz w budowaniu niepokojącego klimatu i tworzeniu przejmujących treści, które zapadają w pamięć i dotkliwie dają się odczuć. Opowieść o podzielonych, dzieciach niechcianych, niekochanych jest historią okrutną, która naznaczona jest niesprawiedliwością i ignorancją wobec jednostki, to przerażająca wizja chorego społeczeństwa, w którym współczucie, zrozumienie oraz miłość to deficytowe stany emocjonalne.

Książka poraża swoją autentycznością, gdyż przedstawiona przez autora utopijna wizja społeczeństwa wydaje się być bardzo realna. Makabrycznie to zabrzmi, ale zastosowany w powieści pomysł podzielenia stanowi rozwiązanie dla współczesnego problemu jakim jest ogromny popyt na organy do przeszczepu przy jednocześnie nie nadążającą za nim podażą. Oczywiście taka koncepcja jest niemoralna i koszmarna, dlatego też stworzona przez Shustermana fabuła diabelnie przeraża, a że dodatkowo autor skupia się na emocjach bohaterów, którym notabene poświęca bardzo dużo miejsca, to pozycja ta staje się niezmiernie wzruszającą i bulwersująca lekturą.

„Podzielonych” czyta się bardzo sprawnie, z całą pewnością jest to zasługa przystępnego języka oraz trafnego wyboru narratora wszechwiedzącego, który z wielką dokładnością oddaje stan psychiczny bohaterów, czyniąc z nich rzeczywiste istoty, domagające się prawa decydowania o własnym istnieniu. Do atrakcyjności książki przyczynia się również tajemnicza intryga, która jest zdumiewająca, a co najważniejsze, wreszcie dostajemy nietypową fabułę, która w pewnym stopniu bazuje na bieżących problemach globalnych. Kombinacja współczesnych zagadnień z nietypowym wątkiem i językiem propagandy w którym śmierć zastępuje eufemizm – zmiana, to strefa prowokująca do zadawania pytań natury etycznej oraz do  rozważań o wartości życia. Dla mnie powieść Neala Shustermana była lekturą pełną napięcia, przeszywającą i melancholijną, jest to tak niezwykła opowieść, że polecam ją wszystkim czytelnikom, bez względu na wiek i światopogląd. 


Trailer książki

27 komentarzy:

  1. Ależ mam ochotę na tą książkę! Zbiera same dobre opinie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Czy mi się zdaje, czy wszyscy przeczytali tę książkę przedpremierowo? :D Ja czekam i nie mogę już się doczekać!
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze Ci się zdaje :) do premiery książki jeszcze chwilka, ale z całą pewnością warto czekać :)
      Pozdrawiam ciepło.

      Usuń
  3. Brzmi lepiej niż dobrze i już jakiś czas temu zwróciłam na nią uwagę. Książka trochę przypomina mi film (i książkę) "Nie opuszczaj mnie" - temat dawców organów. Jestem strasznie ciekawa i czekam na okazję przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz ciekawe tytuły w zanadrzu :) Przeczytałam opis książki "Nie opuszczaj mnie", obejrzałam też trailer i muszę przyznać, że robi wrażenie.
      "Podzieleni" to przerażająca wizja świata, na dodatek przedstawiona bardzo autentycznie, warto poświęcić jej czas, żeby mieć co później analizować.

      Usuń
    2. I ja bardzo chcę! Dlatego czekam na jakąś rozgarniętą bibliotekę... albo możliwość recenzji albo wymianę, cokolwiek :D

      Usuń
  4. Ja już jestem całkowici książką zainteresowana :) Podoba mi się okładka, trailer, fabuła a Twoja recenzja zachęca :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Niedawno skończyłam czytać tę książkę. Jest świetna. Z niecierpliwością będę wyglądała kontynuacji.

    OdpowiedzUsuń
  6. Gdzie nie spojrzę tam recenzja tej książki, na dodatek zawsze pozytywna. Wobec takich znaków nie mogę przejść obojętnie i na pewno przeczytam "Podzielonych". Takie traktowanie człowieka wydaje się niemożliwe, ale jednak jest coś w tej koncepcji realistycznego i przy tym bardziej przerażającego. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, książka przeżywa blogowy boom, ale uwierz mi, że jest ona rewelacyjna. Na początku z dystansem podchodziłam do tej historii, ale później emocje wzięły górę i wsiąkłam w tę koszmarną wizje. To bardzo dobra powieść, polecam.
      Miłego dnia :)

      Usuń
  7. Książka świetna! Mam nadzieję, że ją zekranizują.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ekranizacja powieści mogłaby być świetna, o ile osoby odpowiedzialne za produkcję nie spartolą roboty.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  8. Brzmi naprawdę ciekawie, ale z braku czasu musiałam z niej zrezygnować. Tym milej poczytać recenzje. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Odpowiedzi
    1. Obawy nie są potrzebne, poza tym kto nie ryzykuje ten nie pije szampana ;)

      Usuń
  10. Widzę, że ,,Podzieleni'' zapowiadają się bardzo ciekawie. Czytałam już kilka recenzji tej książki i jak na razie każdy,łącznie z tobą piszą o niej niezwykle pozytywnie, dlatego chyba i ja muszę skusić się na tę pozycje, by zobaczyć, czy mi także przypadnie ona do gustu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tej książce nie da się pisać negatywnie, podejrzewam, że w dużej mierze to zasługa psychologicznego akcentu, który wpływa na odczucia podczas czytania, zresztą jak być obojętnym na historię dzieci uśmiercanych w imię chorej idei... Koniecznie musisz się skusić na ten tytuł, wierzę, że nie będziesz rozczarowana.

      Usuń
  11. Po takiej recenzji książkę zostaje mi tylko przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  12. O tak, książka niesamowita i czasami przerażająca... przerażająco dobra :P

    OdpowiedzUsuń
  13. Muszę przeczytać i to koniecznie!

    OdpowiedzUsuń
  14. Mam na nią coraz większą ochotę, z pewnością przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Od jakiegoś czasu przyglądałam się tej książce, zastanawiając się czy jest ona warta kupna. Twoja recenzja utwierdziła mnie w przekonaniu, że tak:)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  16. Ojej, bardzo się cieszę, że książka Ci się spodobała! Niektórzy zarzucają autorowi całkowity brak logiki w całym zamyśle podzielenia - ja tu widzę ukryty geniusz :D

    OdpowiedzUsuń
  17. Kolejna pozytywna recenzja, a ja nadal nie mam do niej przekonania. Więc pewnie ją sobie daruje :D

    OdpowiedzUsuń

Słowami Hanny Banaszak " Gościu znużony, gościu znudzony,jeśli zabłądzisz kiedyś w te strony (...)". No właśnie, jeśli tylko zabłądzisz w te strony zostaw proszę kawy dwie krople, pyłek z rękawa lub najprościej słów kilka - daj się zapamiętać.

Zastrzegam sobie prawo do usuwanie wszelkiego rodzaju spamu oraz komentarzy anonimowych i wulgarnych.